TILLFÄLLIGT INLÄMNINGSSTOPP - NU ÄR DET FULLT I BUTIKEN!
Inlämning av secondhandartiklar
Nya inlämningsrutiner och villkor från 1 februari 2020.Första gången du lämnar in skapar vi ett kundkonto, där ditt namn och dina kontaktuppgifter registreras. Här kommer sedan all relevant information om dina inlämnade varor, din försäljning och din kommission sparas. Varje hushåll är begränsat till ett kundkonto och du måste vara minst 18 år för att skapa ett konto.
Personuppgifter som lämnas i samband med detta avtal hanteras enligt gällande lagar och regler, och en begäran om fullständig radering kan när som helst göras genom kontakt med butiken. Du kan läsa mer om detta på vår hemsida, under fliken Köpvillkor & Integritetspolicy. Som registrerad kommissionär blir du tillagd i vår maillista som vi använder för att skicka ut information, nyhetsbrev, erbjudanden och inbjudningar till evenemang. Du kan enkelt avregistrera dig från dessa utskick via en länk som finns med i alla mail från oss.
Varannan månad får du lämna in:* En normalstor papperskasse kläder/skor (Kläder i storlek 44-140 och skor upp till storlek 36.)
* 20 st leksaker och babytillbehör (Leksaker och babyartiklar måste vara rengjorda, kompletta och fungerande. Batterier måste finnas till leksaker som kräver detta.)
Ta med dina saker i t.ex. papperskassar, som du kan lämna kvar. Första gången du lämnar in saker tar vi en gemensam snabbtitt och registrerar ett kundkonto. När vi gör snabbtitten vid inlämningen får du direkt tillbaka ev. saker som behöver tvättas, är trasigt eller inte passar butiken. Jag gör sedan en närmare syning av varorna efter ditt besök då varorna prissätts och förbereds för försäljning och om jag då upptäcker ev. fläckar, hål eller andra skavanker så sorteras dessa bort.
När samtliga varor gåtts igenom noggrant erhåller du ett kvitto via mail där registreringsdatum, försäljningsperiod, antal utvalda varor för försäljning och antal bortsorterade varor framgår. Bortsorterade varor kan hämtas omgående efter sorteringen (då svarar du bara på mailet och anger detta), annars återvinns de, alternativt skänks till välgörande ändamål, beroende på vara/skick.
Boomerang äger full rätt att välja vilka varor som tas in till kommissionsförsäljning samt att prissätta dessa. Jag baserar urvalet på skick, kvalitet, efterfrågan och att det passar in i butiken. En tumregel är att om du själv kan tänka dig att köpa saken, så är chansen god att någon annan kommer göra det!
Kläderna ska vara i riktigt fint skick, dofta fräscht och vara nytvättade (tvätta gärna kläderna i parfymfritt tvättmedel och UTAN skjöljmedel). Detta gäller även om kläderna var rena när de lades undan i förråd eller källare! Hänger jag ut kläder som kommer direkt ifrån förråd så luktar butiken snabbt ”loppis” så jag är tacksam om du är noga med detta. Har du husdjur? Tänk på allergiker och var noga med att kläderna är fria från hår. Rolla det som behövs och förslut gärna kläderna i plastpåsar direkt efter tvätt så håller de sig fräscha. Noppiga och urtvättade kläder sorteras bort direkt, likaså de som tappat form eller vridit sig i sömmarna. Kläderna ska vara redo att hängas upp på galge direkt, skjortor och blusar t.ex. ska alltså vara strukna när de lämnas in. Kontrollera att inga knappar saknas, att blixtlås fungerar och att fickorna är tömda. Skor ska vara putsade/borstade och rengjorda undertill. Skor med slitna sulor och trasigt innerfoder accepteras inte.
Min ambition är att driva en modern secondhandbutik och jag vill därför ha in kläder som är relativt nyinköpta alternativt klassiska och tidlösa (dina egna babykläder från 70-80-talet accepteras till exempel inte, för dessa finns vintagebutiker). Jag tar emot alla märken på kläder under förutsättning att de håller måttet vad gäller skicket, men störst efterfrågan är det på MÄRKESKLÄDER och på YTTERPLAGG, och det är även dessa som kommer generera störst vinst för dig. P.g.a. platsbrist tar jag enbart emot kläder som passar aktuell säsong, undantaget är regnkläder/skalkläder som jag tar in året om. Jag tar inte emot begagnade underkläder. Gör ett eget urval hemma av vad du ska lämna in, satsa på kvalitet framför kvantitet!
Alla leksaker som lämnas in måste inneha CE-märkningen. Jag tar ej emot gamla mjuka plastleksaker (mjukare än LEGO, tillverkade innan 2007) eller leksaker som doftar. Jag tar heller ej emot VHS-filmer, leksaker från hamburgerrestauranger, flingpaket, tidningar etc. Av säkerhetsskäl har jag valt att inte ta emot begagnade bilbarnstolar, ej heller begagnade cykelhjälmar. Barnrumsmöbler, större leksaker och babyartiklar och mindre vagnar tas emot i mån av plats, kontakta butiken innan du kommer och lämnar större saker.
Dina saker hänger till försäljning under 2 månader. Om du vill hämta hem osålda produkter görs detta INNAN försäljningsperioden är slut. Om detta önskas kontaktar du butiken via mail eller telefon och tillsammans bokar vi en tid för hämtning. Efter 2 månader tillfaller osålda saker butiken där en del sparas till nästa lämpliga säsong och en del skänks direkt vidare till välgörenhet.
Prissättningen av varorna sköts av butiken, det är vårt kunskapsområde och expertis. Riktmärket ligger runt 1/3 av nypriset, och avgörs av varans skick, unikhet och efterfrågan. Du godkänner i samband med att kundkontot skapas att det är Boomerang som prissätter kläderna, justerar priserna eller rear ut kläderna när försäljningens tid närmar sig sitt slut för att öka chanserna att få alla kläder sålda. Jag har valt att hålla låga priser för att så mycket som möjligt av det som lämnas in också ska säljas och på så sätt återanvändas. Det är alltså lättast att lämna in sådant som du känner att du är ”klar” med och gärna ser kommer någon annan till glädje. Tillsammans kan vi hjälpas åt att ta hand om vår och barnens miljö genom att återanvända det som fortfarande är fint och funktionellt!Är du ute efter snabba pengar, eller största möjliga vinst? Då är det bättre att du säljer varan på egen hand, t.ex. genom Blocket eller Tradera. Boomerang tillhandahåller en tjänst som underlättar för barnfamiljer att ta hand om urvuxet och handla hållbart.
Utbetalning av kommission görs personligen till dig mot uppvisande av legitimation i kassan i butiken. Intjänade pengar kan hämtas ut kontant eller betalas in på ditt konto via swish, alternativt användas som betalmedel för att handla i butiken. Utbetalning kan göras max 1 gång/månad. Om du väljer att ta ut din kommission i kontanter/swish så erhåller du 30% kommission på försäljningssumman, om du istället väljer att handla för din kommission i butiken så får du ett värdebevis motsvarande 40% av försäljningssumman att handla för (cirkulär bonus)!
Vid stöld, svinn eller skada på vara ersätts du motsvarande varans kommission beräknat på förmodat försäljningspris.
6 månader efter senast avslutade försäljningsperiod inaktiveras ditt kundkonto och dina personuppgifter raderas från Boomerangs kundregister. Då förfaller även eventuell intjänad kommission som ej begärts ut.
Med en önskan om ett gott samarbete!
Frida, Boomerang – nytt och bytt för barn